Vážení zákazníci z důvodu nedostatku zaměstnanců u dodavatele vázacích prostředků se může u produktů, které nemáme skladem prodloužit dodací lhůta o 5 - 14 dnů. Tímto se Vám omlouváme za komplikace a prosíme o trpělivost.
Technické informácie
Označenie pneumatík
Príklad: 175/65 R14 T82
175 - šírka pneumatiky v milimetroch (175mm)
65 - profil pneumatiky v percentách šírky, teda pomer výšky pneumatiky k jej šírke v percentách (65%)
R14 - vnútorný priemer pneumatiky, tým rozumieme priemer príslušného disku v palcoch (1 palec = 2,54 cm)
T - index rýchlosti (označenie T odpovedá rýchlosti 190 km/h), používané pneumatiky by mali mať rovnaký alebo vyšší index rýchlosti, ako je najvyššia dosahovaná a teda povolená konštrukčná rýchlosť automobilu. Čím je index rýchlosti vyšší, tým zmes tvoriaca pneumatiku mäkšia.
82 - index nosnosti (označenie 82 zodpovedá 475 kg) index nosnosti musí zodpovedať tlaku, ktorý je vyvíjaný na jednu pneumatiku pri dodržaní maximálnej možnej prevádzkovej hmotnosti.
Tabuľka indexov nosnosti
Tabuľka indexov rýchlosti
Značenie diskov
Príklad: 7.5x17 ET 354 5x100x64
7.5 - šírka diskov v palcoch (7.5´´)
17 - priemer diskov v palcoch (17´´)
ET 35 - dosadacia plocha disku od pomyselnej roviny, ktorá prechádza stredom ráfiku. Udáva sa v milimetroch. ET môže dosahovať kladných ale aj záporných hodnôt. Ak ET dosahuje vyšších kladných hodnôt sú disky viac zaborené do blatníku, ak však ET dosahuje kladných hodnôt, disky vytŕčajú z blatníkov von.
5 - počet skrutiek
100 - priemer kružnice tvoriacu rozstup skrutiek (rozteč)
64 - priemer stredovej diery
Skratky
RV, OWT - biely nápis na strane
RB, RBT - čierny nápis na strane
RY - žltý nápis na strane
TL (tubeless) - bezdušové prevedenie
TT (tubetype) - prevedenie s dušou
DSST, SSR, ZP, RFT, EMT - samonosná technológia (dojazdova pneumatika, používaná miesto rezervy)
XNW - biely pruh na strane
C (comercial) - pneumatiky pre ľahké nákladné vozidlá
INSIDE - strana pneumatiky, ktorá má byť otočená smerom do blatníku
OUTSIDE - strana pneumatiky, ktorá má byť montovaná vo z blatníku.
ULW - pneumatika s ultraľahkou konštrukciou
SI (speed index) - rýchlostný index
LI (load index) - index nosnosti
DOT - dátum výroby pneumatiky (týždeň a rok)
MO - homologizácia na Mercedes Benz
NO - homologizácia na Porsche
* - homologizácia na BMW
F - homologizácia na Fiat
FR, MFS - silnejšia ochrana ráfikov
RF, XL - vystužená strana pneumatiky (vyšší index nosnosti)
OWL - biele nápisy na strane pneumatiky
RBL - reliéfové nápisy na strane pneumatiky
T/A (all terrain) - kombinácia cesta - terén
AW (all weather) - celoroční pneumatika
MS - označenie zimných pneumatík (Mud and Snow - blato a sneh)
Skladovanie pneumatík
Správnym uskladním pneumatík budeme predchádzať ich predčasnému starnutiu, deformácii alebo akémukoľvek znehodnoteniu.
Obuté pneumatiky, teda pneumatiky na diskoch sa skladujú poskladané na sebe, alebo zavesené. Vyzuté pneumatiky (pneumatiky bez diskov) sa skladujú naukladané v stoji, vedľa seba. Ak chceme však predchádzať deformácii v čase, odporúčame pneumatiky cca každých 14 dní pootočiť. Pred sezónou, na ktorú sú pneumatiky určené, je vhodné nechať pneumatiky prevážiť a tak sa uistiť, že boli pneumatiky vhodne uskladnené a sú spôsobilé prevádzky.
Skladovacie priestory musia byť tmavé, suché, chladné a bez prievanu. Priestory, v ktorých by boli pneumatiky vystavené nadmernému slnku, teplu a prievanu, by spôsobili predčasné starnutie pneumatík, ktoré sa prejavuje drobnými trhlinami v materiáli. U zimných pneumatík, sa predčasné starnutie prejavuje stratou predurčených vlastností. (pneumatika v zime zamŕza). Takisto musíme zabrániť styku plášťu a duše s akýmikoľvek ropnými produktmi (pohonné hmoty, mazadlá, oleje). Tieto spôsobujú stratu elastických vlastností pneumatiky.
Hustenie pneumatík
Dôvodom správneho nahustenia pneumatík podľa predpísaných hodnôt výrobcu je zabrániť zvýšenej spotrebe, zvýšenému opotrebeniu alebo dokonca zničeniu pneumatík ale predovšetkým zachovaniu bezpečnosti. Tlak je potrebné merať za studena a teda v čase pred jazdou a nie po jazde. Dôležité je aby tlak v pneumatikách na tej istej náprave bol vždy rovnaký. Úbytok tlaku spôsobuje viac škôd ako prehustenie pneumatík. Ak klesne tlak o 10%, znižuje sa životnosť pneumatík o 10% a spotreba sa zvyšuje o 10%. Škody však nie sú úmerné úbytku tlaku. Pokiaľ tlak klesne o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatík o 50%, v krajných prípadoch až úplnú devastáciu pneumatiky.
Kedy je potrebné prezuť?
Ak sa na jar začnú pohybovať teploty dlhodobo nad 7°C je ten správny čas na prezutie letných pneumatík. Jazdenie na zimných pneumatikách po tomto termíne spôsobuje rýchlejšie opotrebenie pneumatík a zvyšuje spotrebu, z dôvodov, že zmes zimných pneumatík je mäkšia než letných.
V jesennom období je poznávacím znakom znova priemerná teplota, ktorá sa začne dlhodobo pohybovať pod 7°C. Jazdenie na letných pneumatikách spôsobuje zvyšovanie spotreby a predlženie brzdnej dráhy a tak ohrozenie na živote a majetku.
Je ale potrebné mať na pamäti, že zákon určuje dobu povinného prezutia v období od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ je na vozovke súvislá snehová alebo ľadová vrstva. V takom prípade Vám môže byť políciou uložená pokuta do výšky 60 EUR a zakázaná ďalšia jazda.
Tvary dezénu
Symetrický - pneumatiku je možné na vozidle akokoľvek meniť a otáčať
Smerový - pri montáži je potrebné dodržať smer otáčania. Tento je vyznačený šípkou na strane pneumatiky.
Asymetrický - pri montáží je nutné dodržať správne umiestnenie vnútornej a vonkajšej strany pneumatiky, označený na stranách pneumatiky ako „OUTSIDE" a „INSIDE"
Hĺbka dezénu
Minimálna hĺbka dezénu v Slovenskej republike je stanovená zákonom na 1,6 mm a 3 mm pre zimné pneumatiky na oboch nápravách. Je nutné ale podotknúť, že v iných krajinách EU ako je napríklad aj Česká republika je minimálna hodnota dezénu zimných pneumatík stanovená na 4 mm a dezén automobilov nad 3,5 tony 6 mm. Preto ak jazdíte medzištátne je nutné dodržovať vyššiu stanovenú hodnotu. Dôvod minimálneho dezénu je zakotvený v bezpečnosti. Pneumatiky, ktoré majú dezén nižší než 1,6 mm neodvádzajú za mokra vodu a tak dochádza k šmykom a aquaplaningu. U zimných pneumatík sa predlžuje brzdná dráha o viac ako 50%.
Prehľad minimálnej hĺbky dezénu v letnom období v ostatných krajinách
- Belgicko 1,6 mm
- Bulharsko 1,6 mm
- Dánsko 1,6 mm
- Fínsko 1,6 mm
- Francúzsko 1,6 mm
- Chorvátsko 1,6 mm
- Taliansko 1,6 mm
- Maďarsko 1,6 mm
- Nemecko 1,6 mm
- Holandsko 1,6 mm
- Nórsko 1,6 mm
- Poľsko 1,6 mm
- Portugalsko 1,6 mm
- Rakúsko 1,6 mm
- Grécko 1,6 mm
- Slovensko 1,6 mm
- Slovinsko 1,6 mm
- Španielsko 1,6 mm
- Švédsko 1,6 mm
- Veľká Británia 1,6 mm
Možné opotrebenie pneumatík
Vyjazdený stred behúňa - príliš vysoký tlak, pneumatika pri prehustení získa oválny tvar
Vyjazdený jeden kraj behúňa - najčastejšie dôsledok zle nastavenej geometrie riadenia, pričom sa jedna časť pneumatiky derie rýchlejšie než tá druhá
Opotrebené rôzne miesta - pneumatika sa po celom obvode neopotrebúva rovnomerne je „zubatá" - porucha tlmičov
Opotrebované jedno miesto - vzniká pri šmyku a enormnému odraniu pneumatiky na jednom mieste v celej šírke
Pozdĺžne drážky a ryhy - vznikajú v zime, pri prešmykovaní kolesa kedy jedno stojí a druhé sa pretáča
Vyjazdené kraje behúňa - spôsobuje príliš nízky tlak
RUNFLAR pneumatiky
Jedná sa o samonosné pneumatiky s možnosťou núdzovej jazdy po vzniku defektu. Ich bezpečnosť je vyššia než je tomu u štandardných pneumatík. Pri úplnej strate tlaku umožňujú pokračovať v jazde pri maximálnej rýchlosti 80 km/h bez nutnej výmene kolesa.
Za normálnych podmienok umožňujú pneumatiky dosahovať vyššej jazdnej dynamiky a lepšej priľnavosti k povrchu než je tomu u klasických pneumatík. Pneumatiky RUNFLAT dosahujú pri defekte kratšiu brzdnú dráhu a vyšší komfort núdzového dojazdu.
Doplnková elastická vložka, ktorá má veľmi stabilnú teplotnú gumovú zmes zabraňuje tomu, aby sa prázdna pneumatika zohriala natoľko, aby došlo k vznieteniu. Pneumatika tak umožní dojazd až 150 km pri maximálnom zaťažení. Pri nižšom zaťažení alebo pri neúplnom úniku tlaku sa vzdialenosť dojazdu niekoľkokrát zvýši.